
ADHD specifikus terápia
Az ADHD angol betűszó: Attention Deficit Hiperactivity Disorder, magyarul a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttesének jelölése, a központi idegrendszer átlagostól eltérő működése. Egyike a leggyakoribb gyermekkori zavaroknak, mellyel a gyermekpszichiátriában találkozunk. Magyarországon továbbra is alul diagnosztizált. Típusait tekintve megkülönböztetünk figyelemzavaros típust, hiperaktív-impulzív típust és a két forma keveredését.
Az ADHD-ról
Az ADHD nem új keletű betegség, már 1902-ben megszületett az első tudományos értékű megközelítés egy angol orvostól, aki 20 gyermek példáján mutatta be a figyelemzavart.
Az a tapasztalat, hogy a tünetek nem hozhatók összefüggésbe a gyermek nevelésével. Az elfogadottnál magasabb szintű figyelmetlenség, impulzivitás és/vagy hiperaktivitás jellemzi őket, ami sok esetben az iskolai és szociális működésben való elmaradáshoz vezethet. Az ADHD-t s gyermeket nevelő szülőkre is számos teher vár: gyakori, hogy az iskolai problémák miatt már nagyon korán stigmatizálódnak.
A családok életében kiemelten fontos ezen eltérő idegrendszeri működés sajátosságainak elfogadása és megértése mellett a szociális környezettel való kommunikáció jelentősége és annak elsajátítása.

A PSZICHOLÓGUS VÉLEMÉNYE
Az ADHD-s gyermekek kapcsolatai mind kortársaikkal, mind szüleikkel nehezebb, és ez gyakran jelent a normálisnál jelentősen magasabb stresszt a mindennapokban.
Véleményünk szerint az esetleges gyógyszeres kezelés mellett kiemelkedő fontosságú a rendszerszemléletű megközelítés: a szülők támogatása, a viselkedésterápiás eszközök megismertetése, a közös nevelési elvek tisztázása. Családterapeuta szakembereink segítségével ezekben tudunk segítséget nyújtani a családoknak speciális, számukra kialakított családkonzultációval.

EGYÉNI TERÁPIA
Első lépésben az ADHD-val élő felnőtt számára fontos megérteni a tünetegyüttes működésének hátterét, a tünetek hatását, jellemzőit, befolyásolását a mindennapokra.
A klasszikus terápiás megoldások ritkán működnek, az ADHD-s felnőtt terápiás beavatkozása nem szokványos módon történik. Másképp, más módon kell megközelíteni.
Szakember segíthet a kommunikációs technikák és érzelmek azonosításában, eszközökkel segítheti a tervezés-szervezést a mindennapokban és segít megtalálni azt a megközelítést amely az ADHD-s agynak élményt nyújt és ne unalmasnak élje meg azaz egy új rendszer létrehozásában nyújt valós segítséget.

CSALÁDTERÁPIA
Az ADHD-s családok családterápiája strukturált ülésben történik, két hetenként 90 percben, két terapeutával, 6 alkalommal.
A találkozások során 4 alkalommal csak a szülőkkel, 2 alkalommal pedig az egész családdal találkozunk. A szülőknek és a gyerekeknek is lehetőségük nyílik a viselkedésterápia elsajátítására. Konkrét eszközöket adunk a hétköznapokra, segítünk a pedagógusi kapcsolat formálásban, és a közös nevelési elvek kialakításában.
Kiket várunk?
-
Olyan, ADHD-ban, vagy Autizmusban érintett gyerekek családját, ahol a családnak szüksége van érzelmi támogatásra.
-
Akiknek szükségük van konkrét eszközökre a hétköznapi vagy iskolai nehézségek leküzdésében.
-
Olyan családokat, ahol a házaspár kapcsolata az ADHD nehézségei miatt feszültséggel telt, stresszes.
-
Olyan családokat, ahol a gyermeknél érzelmi sérülés tünetei jelentkeznek.
-
Olyan családokat, ahol a gyermek az ADHD jellemzői mellett egyéb szociális, pszichés tüneteket is mutat.
-
Olyan családokat, akik szeretnék elsajátítani és megérteni a család mint rendszer működését, a családtagok egymásra hatását.

PÁRTERÁPIA
Egy ADHD-val élő felnőtt átéli ugyanazt a frusztrációt, szorongást, szomorúságot, büszkeséget, szégyent, és izgalmat mint mindenki más de nehézséget tapasztalnak amikor kezelniük kellene az érzelmeiket és reagálni rájuk, különösen az emocionálisan vegyes vagy ellentmondásos helyzetekben.
A legtöbb ADHD-s partnerrel együtt élő nem tudja, hogy párja működését az ADHD tünetei befolyásolják és ezek nem akaratlagosak. A nem ADHD-s partner feltételezi, hogy partnere ugyanúgy működik, képes észben tartani születésnapokat, múltbéli eseményeket vagy visszaidézni 3 héttel korábbi beszélgetést és csalódik, frusztrált lesz amikor észleli ennek hiányosságát.
A gyakran negatív ciklusként kialakult rendszerben a partner átveszi a felelősséget a másiktól, folyamatosan visszatérő szituáció lesz a hibáztatás, emlékeztetés folyamatokra, amely egy gyermek-szülő viszonyt eredményezhet a férfi-női kapcsolat helyett és a játszmákat is felerősíti. A gond az, hogy házasságkötéskor nem erre szerződtünk.
Jelenleg csak napközbeni időben tudunk időpontot biztosítani. Párok (ADHD és nem ADHD partner) együtt is jelentkezhetnek.
GYERMEK ADHD
Egy ADHD-s gyerek iskolás korára már annyi negatív visszajelzést kaphat, amitől az önbizalma alacsony lehet, ezért az elfogadás és a támogatás kulcsfontosságú az ADHD-személyek számára, hogy kibontakoztathassák egyedi képességeiket. Az a sajátos mód, ugyanis ahogyan az ADHD-s agy működik minden esetben rejt magában az átlagtól eltérő, értékes potenciált is.
ADHD SZÜLŐCSOPORT
Tudományosan igazolt tény, hogy az ADHD nem nevelési probléma következménye, ugyanakkor gyakran találkozunk ilyen jellegű megbélyegzéssel. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ha a szülők egyedül maradnak a nehézségekkel, eszköztelennek érzik magukat, és az ADHD-hoz társuló problémák további érzelmi megterhelést jelentenek számukra.
ADHD Podcast












