top of page

Hogyan segítsük az ADHD-s kisiskolásokat a házi feladat elkészítésében?

Ha ADHD-s a gyereked, biztosan sokszor tapasztalod, hogy tele van energiával, és ha valami igazán érdekli, lelkesen, kreatívan veti bele magát. A mindennapokban viszont ez gyakran nehézséget okoz – főleg akkor, ha kötelező feladatról van szó. A leggyakoribb ilyen "mumus", amivel gyermeked nap mint nap találkozhat, az iskolai házi feladat.



Egy ADHD-s kisiskolás koncentrál házi feladat közben, támogató környezetben

Miért nehéz az ADHD-s tanulóknak a házi feladat elkészítése?


  • Az ADHD-s gyermekek számára különösen nehéz a figyelem fenntartása  olyan feladatokon, amelyek nem keltik fel az érdeklődésüket.

  • Munkamemóriájuk eltérően működhet: nehezebben tudják fejben tartani az összetett utasításokat, több lépéses feladatokat.

  • Gyakran gondot okoz a határidők betartása, a halogatás és az időbeosztás problémái. A feladatszervezés is nehézséget jelenthet számukra.

  • Nehezebben tudják kizárni a zavaró tényezőket, legyen az egy játék vagy egy csipogó mobiltelefon.

  • Már az elkezdés is sokszor kihívás, és ha a feladat nem megy elsőre, könnyen feladják. A frusztrációkezelés számukra különösen nehéz.


A szülő szerepe


Ilyen helyzetekben nagyon sokat számít a te támogatásod. A lecke megírása csak a felszín – valójában abban is segíthetsz a gyerekednek, hogy megismerje és megtanulja kezelni a saját nehézségeit. Egy korábbi blogbejegyzésünkben arról írtunk, mely viselkedések nehezítik a közös tanulást: ADHD és a házi feladat harca – Mit ne csinálj?. Most abban szeretnénk támogatást nyújtani, hogy mire érdemes figyelned, hogy valóban segíthesd őt. Támogatásoddal erősödhet az önbizalma, kialakíthat jó tanulási szokásokat, és megtapasztalhatja, hogy ő is képes sikeresen megbirkózni a feladatokkal – csak egy kicsit más módon, mint mások.


Ötletek a napi rutin kialakításához


1. Rend a táskában, rend a fejben is

  • Lefekvés előtt mindig rakjatok rendet a táskában.

  • Készítsetek mini listákat a napi ellenőrzésekhez (tolltartó, házi feladatfüzet stb.).

  • Legyen fix helye a tanulásnak, rendszerezőkkel, dobozokkal.

  • Használjatok játékos ellenőrzőlapot, amit a gyermek is ki tud pipálni.


2. Időkeretek és beosztások vizuális segítséggel

  • Használjatok színes időbeosztást napi vagy heti szinten.

  • Készítsetek iskola utáni teendőlistát, amit ő is kipipálhat.

  • Osszátok fel a tanulást 10-15 perces szakaszokra, közte kis szünetekkel.


Házifeladat tervezők


3. Tanulási ritmus heti/havi bontásban

  • Készítsetek naptárat, ahol a dolgozatokat, beadandókat és pihenőnapokat is bejelölitek.

  • Az elvégzett feladatokat pipáljátok ki, használjatok matricákat vagy mondjatok elismerő szavakat.


4. Vissza a jelenbe – légzőgyakorlatok

  • Nyuszi légzés: három rövid szippantás orron át, majd hosszú kifújás.

  • Lufi vagy buboréklégzés: lassú belégzés és még lassabb kilégzés.

  • Tegyétek játékossá: versenyezzetek, ki tud tovább kifújni.


5. Érzelemszabályozás

  • Érzelemkártyák: húzzon egyet, meséljen egy hasonló érzésről.

  • Érzelem-dobókocka: dob, és eljátszik egy helyzetet vagy elmondja, mit tenne.

  • "Így érzem magam" rajzolás: rajzolja le az érzést, és beszéljétek meg, mit lehet tenni legközelebb.


Az érzelmek felismerése és kezelése nem arról szól, hogy elnyomjuk őket, hanem hogy megtanítsuk megérteni és szabályozni őket. 


6. Dicséret, visszacsatolás, motiváció

A dicséret sokkal hatékonyabb, ha konkrét és őszinte. Ne csak azt mondd, hogy „ügyes vagy”, hanem emeld ki, mitől volt ügyes a gyereked. Ez segít neki abban, hogy felismerje saját erőfeszítéseit és fejlődését.


Példák, amik valóban megerősítenek:

  • „Nagyon tetszett, hogy magadtól elővetted a füzeted – ez az igazi önállóság!”

  • „Háromszor is nekifutottál, és nem adtad fel – ez ám a kitartás!”

  • „Emlékszel, múlt héten még nehezebben ment? Most sokkal gyorsabban megcsináltad!”


Hogyan NE dicsérj:

  • Ne általánosíts: a "Nagyon ügyes vagy" kevés, mondd el, miért!

  • Ne csak a hibák után reagálj, vedd észre a jó pillanatokat is!

  • Ne mindig jutalommal motiválj – az önértékelés építése fontosabb!


Gyermeked másképp érzékeli és dolgozza fel a világot, mint az átlagos diákok. Ez nem jelent rosszat – csak másfajta, érzékenyebb nevelési eszközöket igényel. A támogatásoddal és a tudatos stratégiákkal könnyebben boldogul majd a mindennapokban. 


 
 
 

Hozzászólások


bottom of page