top of page

Mindfulness és ADHD: Hogyan segíthet a tudatos jelenlét a mindennapokban?

Frissítve: 2024. aug. 21.

Az ADHD-val élők számára a mindennapok gyakran kihívásokkal teli, mivel a figyelem fenntartása, a feladatok befejezése és az érzelmek kezelése nem mindig könnyű. Az egyik módszer, amely segíthet ezeknek a kihívásoknak a kezelésében, a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét gyakorlása.


Mi is az a mindfulness?

A mindfulness, magyarul tudatos jelenlét, olyan gyakorlat, amelynek célja, hogy az egyén teljes figyelmét a jelen pillanatra irányítsa, anélkül, hogy ítélkezne vagy elvonná a figyelmét a múlton való rágódás vagy a jövő miatt érzett aggodalom. A mindfulness lényege, hogy minden érzékszervünkön keresztül, tudatosan megéljük a pillanatot, legyen az egy egyszerű tevékenység, mint például a légzés vagy egy étkezés. A gyakorlat során fontos, hogy elfogadjuk a pillanatot olyannak, amilyen, és megfigyeljük gondolatainkat, érzéseinket és testi érzeteket, anélkül, hogy megpróbálnánk azokat megváltoztatni.


A mindfulness nem csodaszer, de jelentős segítséget nyújthat az ADHD-val élők számára a mindennapi kihívások kezelésében. A tudatos jelenlét gyakorlása segíthet a figyelem fenntartásában, az érzelmek szabályozásában és a feladatok befejezésében.
Fotó: Tara Winstead: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/poszter-plakat-szoveg-tudatossag-8378725/

Hogyan segíthet a mindfulness az ADHD-val élőknek?

  1. Figyelmi képességek javítása: A mindfulness-gyakorlatok, mint például a légzésre való koncentrálás, segítenek az ADHD-val élőknek abban, hogy növeljék figyelmi képességüket. Ezek a gyakorlatok arra tanítják az egyént, hogy rendszeresen visszatérjen a fókuszpontjához, amikor az elméje elkalandozik. Ez a képesség különösen hasznos lehet a mindennapi feladatok során, például amikor valaki dolgozik vagy tanul.

  2. Érzelem szabályozás: Az ADHD-val élők gyakran küzdenek az érzelmeik szabályozásával. A mindfulness segíthet abban, hogy jobban megértsék és kezeljék érzelmeiket, ami csökkentheti a hirtelen dühkitöréseket vagy az impulzív döntéseket.

  3. Felesleges energia levezetése: Az ADHD-val élők gyakran tapasztalnak felesleges energiát, amelyet nehéz kontrollálni. Az olyan gyakorlatok, mint a „rázás”, segíthetnek ebben az energiában, hogy fizikailag kifejeződjön és csökkentse a belső nyugtalanságot.

  4. Feladatok befejezése: Az ADHD-val élők számára gyakran kihívást jelent egy feladat befejezése. A mindfulness segíthet abban, hogy vizualizálják a feladat sikeres befejezését, ami motivációt adhat a cél eléréséhez. Ez a vizualizációs technika különösen hasznos lehet azoknak, akik maximalisták, és hajlamosak elkerülni a feladatokat, mert túl nehéznek vagy túl stresszesnek találják őket.


Konkrét mindfulness gyakorlatok

  • Dobozlégzés és testszkennelés: Ezek a gyakorlatok segítenek megnyugtatni a testet és az elmét. A dobozlégzés például egy egyszerű, de hatékony technika, ahol a légzés ciklusait szabályozva fókuszálhatunk a jelen pillanatra.

  • Pomodoro meditáció: Ez a technika arra ösztönzi az egyéneket, hogy rövid időkre, például egy percig koncentráljanak a légzésükre. Ez a rövid időtartamú figyelemfókusz segíthet abban, hogy az ADHD-val élők fokozatosan növeljék figyelmi képességeiket.

  • Vizualizáció: Mielőtt egy nehéz feladatba kezdenénk, hasznos lehet elképzelni a feladat sikeres befejezését. Ez a vizualizációs gyakorlat segíthet a motivációban.


A mindfulness lényege, hogy minden érzékszervünkön keresztül, tudatosan megéljük a pillanatot, legyen az egy egyszerű tevékenység, mint például a légzés vagy egy étkezés.
Fotó: Andrea Piacquadio: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/termeszet-divat-emberek-no-3769012/

A mindfulness nem csodaszer, de jelentős segítséget nyújthat az ADHD-val élők számára a mindennapi kihívások kezelésében. A tudatos jelenlét gyakorlása segíthet a figyelem fenntartásában, az érzelmek szabályozásában és a feladatok befejezésében.


Ha érdekel, hogyan tudnád beépíteni a mindfulness-gyakorlatokat a saját vagy gyermeked életébe, érdemes szakértőhöz fordulni, aki segíthet a megfelelő technikák elsajátításában.

 
 
 

Comments


bottom of page